Betalautomater - kortbetalning med chip

 

Den nya standarden innebär att magnetspårstekniken ersätts med den betydligt säkrare chiptekniken. Informationen lagras i ett chip istället för i en magnetremsa. 


Vad innebär det för mig som kund? 

Vid betalning kontrolleras betalkortets chip, vilket är säkrare än motsvarande köp med magnetremsa. Nackdelen är att det tar längre tid eftersom din bank- eller kortutgivare nu gör en kontroll av kortet, kontot och krediten innan du parkerar. Förändringen gäller enbart betal- och kreditkort med chip. 
Bensinkort utan chip kontrolleras inte på samma sätt. Kontrollen utförs istället mot en spärrlista i samband med att du drar bensinkortet. Betalning med denna typ av kort går därför snabbare. 

Vad sker i betalautomaten vid betalning med betalkort som har chip? 

Vid betalning kontaktas kortutgivaren för att se om debitering av detta betalkort är möjlig. Även betalkortets giltighet samt om det finns täckning för det begärda beloppet kontrolleras. Du kan följa processen i displayen på parkeringsbiljettautomaten. Det kan ta 20-40 sekunder beroende på kommunikationen med kortutgivaren. Parkeringsavgiften reserveras direkt på ditt konto då köpet görs online. 

 

Vad betyder eventuella felmeddelandena i displayen? 

  • Vid Terminal upptagen eller Vänligen vänta -  Betalautomaten informerar om att den håller på med ett köp – det kan antingen vara ett pågående köp eller ett tidigare köp som ska avslutas. 
  • Vid Tekniskt fel - Kommunikationsproblem med kortutgivaren. Vänta en stund och försök igen. 
  • Vid Transaktion misslyckad - Köpet har inte genomförts. Om detta felmeddelande visas, prova att göra om köpet. Uppmaningen om att trycka på en knapp för kvitto i samband med detta felmeddelande innebär att du kan få ut ett kvitto på vad du har försökt köpa, likt det kvittot du får i en butik vid avbruten transaktion. På kvittot står det att köpet inte har genomförts och att ditt konto inte kommer debiteras. 





Please wait
Betalningsalternativ E-handel
Maestro
MasterCard
Visa