Träffa oss på Q-Park

Vilma

"Om jag kontaktar en kundservice vill jag få mitt problem löst och bli trevligt bemött. Det har jag alltid med mig när jag jobbar”.


 

Juli 2017

Träffa Vilma – kundservicerepresentant  

Det är en varm högsommardag, solen strålar och de få molntussar som syns bildar en kontrast mot den djupt blå himlen. Vi sitter utanför huvudkontoret. Vilma är lugn och energisk på samma gång: hon utstrålar nyfiken livsglädje samtidigt som hon är rotad i sig själv. Under vårt samtal skrattar vi mycket. Vilma gestikulerar, hennes händer fladdrar när hon förklarar och berättar. Hennes bubblande glädje är smittsam. Vi skulle kunna sitta och prata hela dagen, men samlar oss. 

Jag träffade dig på en workshop, under vilken du var positiv och drivande. Stämmer det in på dig?”

”Ja”, utbrister hon. ”Jag är positiv av naturen. Jag letar efter det roliga i allt, pratar mest och högst. Fast jag egentligen inte vill vara i centrum så hamnar jag där”. 

”Tar du med dig det i ditt jobb?”

”Absolut”, svarar hon. ”Om jag kontaktar en kundservice vill jag få mitt problem löst och bli trevligt bemött. Det har jag alltid med mig när jag jobbar”.

”Hur länge har du jobbat på Q-Park?”

”Jag började i november förra året. Kom direkt från universitetet, ville till Stockholm och fick jobb här. Först satt jag i telefon och pratade med kunder. Min chef märkte hur effektivt jag handskas med administrativa uppgifter, främst inom vår långtidsuthyrning. Nu har jag halva dagen i telefon och andra halvan med administration. Jag utbildar även vår nyanställda grupp och är deras bollplank. Så jag fysiskt är placerad i mitten av vår grupp. I centrum.”  Hon himlar med ögonen och ler. 

”Du har studerat media- och kommunikationskunskap på universitetet. Har du någon nytta av det på jobbet?”

”Jag är bra på att skriva och uttrycka mig på svenska och engelska. Jag förklarar för både kunder och våra nya kollegor på ett pedagogiskt sätt. Vidare är jag noggrann och effektiv, och jag provar gärna nya infallsvinklar”. Hon tänker efter en stund och tillägger: ”Jag gillar det här, att min chef är lyhörd för nya idéer”.  
Tankarna utvecklas vidare, om hur hon effektiviserade arbetet genom att börja skicka SMS till kunder hon ville få tag på.
”Det var så enkelt när jag väl började”, skrattar hon. ”Få svarar i telefon när det är ett okänt nummer, och mejl kollar de inte så ofta. Jag började messa, och plötsligt ringde blivande kunder tillbaka, glada att få bekräftat att vi har en parkeringsplats åt dem”. 

Det lilla knepet effektiviserad hennes vardag och gav kvitto på hur det går att vidareutvecklas.

”Jag vill alltid ha nya utmaningar”, fortsätter hon utan betänketid. ”Än finns det mer jag ska göra på Q-Park. Vi har så bra laganda och stämning i gruppen, samarbetet är smidigt och roligt.”

”Vad gör du när du inte jobbar?”

”Nu på sommaren hänger jag mycket på uteserveringar med mina vänner. Yoga och meditation är del av min dagliga rutin.”

Kvickt förflyttar hon tankarna till hennes mamma: inspirationskällan för yoga och meditation. 

”Mamma är barnmorska och yogainstruktör. Hon driver en egen yogastudio. När jag var liten tyckte jag hon var lite stollig med dessa olika ställningar som hon tränade på. Nu förstår jag vad det handlar om. Att finna balansen, styrkan. Och att meditationen får mig att slappna av, ger mig perspektiv.” 

”Hur ser framtiden ut?”

”Jag älskar att skriva”, konstaterar Vilma. ”Skriva och hjälpa människor. Ja, det blir nog något där jag kan kombinera det.”  

Solen fortsätter stråla när vi går tillbaka in till kontoret. Vilma till sin plats - mitt i det öppna landskapet.



Please wait
Betalningsalternativ E-handel
Maestro
MasterCard
Visa