Träffa oss på Q-Park

Anders

"Det viktiga är att arbeta med kunderna och genomföra bra affärer."


 

Augusti 2017  

Anders - Affärsområdeschef Nord

Anders är lugn och fokuserad. Några tecken på att han har varit uppe sedan gryningen och flugit från Norrland till huvudkontoret i Stockholm märks inte. Vi sitter utanför där parkeringen Lindetorp, som öppnade i Q-Parks regi innan sommaren, bjuder på terrasser med bänkar och blomrabatter mellan parkeringsplatserna. Efter en dag i möten uppskattar Anders frisk luft och sensommarvinden fläktar.

”Vad tänker du är du ser parkeringen som anlagts här under våren?”

”Utomlands”, svarar Anders. ”Modernt och utomlands.”

Han svarar snabbt och självklart. Som om det inte är komplicerat. Han skrattar mycket och ibland svävar våra samtal ut i betraktelser och åsikter.

”Hur hamnade du på Q-Park?”

”Jag har jobbat med försäljning i trettiofem år, bland annat inom Coca Cola och säkerhetsbranschen. Senast drev jag eget företag och sålde kameraövervakning till ICA. Därefter började jag inom Q-Park som säljande platschef”.

”Du har avancerat inom chefsrollen sedan dess?”

”Ja, men titeln är ointressant. Det viktiga är att arbeta med kunderna och genomföra bra affärer. Det har nog lite med att jag är norrlänning att göra”, skrockar Anders gemytligt. ”Vi byter varken arbets- eller uppdragsgivare i hast. Ärlighet genomsyrar alltid affären och relationen. Jag kan inte svika någon, för jag möter dem utanför mötesrummen: på gatan, i affären. Under de år jag jobbat på Q-Park har jag inte förlorat en enda kund. Jag förvaltar dem väl”.

”Dina kollegor beskriver dig som engagerad – stämmer det?”

”Jag är alltid tillgänglig. Det är från kunden Q-Park får lönerna. Därför ser jag alltid till att kunden är i centrum. Ringer en kund utanför arbetstid svarar jag och hjälper till efter bästa förmåga”, utvecklar han. ”Kontaktar en kund mig klockan åtta en lördagskväll är det sannolikt något som behöver vara löst till klockan åtta kommande måndagsmorgon.”

”Vad är det bästa med att jobba på Q-Park?”

”Det är ett omväxlande arbete med trevliga och kunniga kollegor. Jag har bra relationer med mina kunder. Jag är stolt över att ingen av mina kunder slutat under min tid här.”

”Hur ser en vanlig dag ut?”

”Det finns inga vanliga dagar”, konstaterar han. ”Men alla dagarna har jag telefon- och mejlkontakt med kunderna. Mitt jobb är inte att lova att Q-Park ska dela ut kontrollavgifter – det är att se till att parkeringen sköts smidigt. Att inga fordon blockerar utfarter, att ingen behöver leta parkeringsplats längre än nödvändigt. Jag ägnar mycket tid till kund- och personalvård. Omsättning av kunder och personal kostar tid och energi. Sen är det en hel del upphandlingar och rapporter”.    

”Ditt geografiska arbetsområde är stort: hela Norrland”.

”Ja”, skrattar Anders. "Hela Norrland".

”Vad gör du när du inte jobbar?”

”Min son simmar och vi spelar golf tillsammans. I Norrland, finns alltid tider på golfbanan, och om det regnar, då spelar vi lite senare eller en annan dag”, myser Anders. ”Hustrun och jag är aktiva, vi har ett fritidshus där vi är om somrarna. På vintrarna åker vi skidor. Det vi missar i värme tar vi igen i snö”.

Vad ser du för utmaningar, privat och inom jobbet?”

”Privat ligger mycket fokus på min familj. Angående jobbet stannar jag kvar på Q-Park. Mina kunder och min personal ska utvecklas och trivas. Vi förvaltar det vi bygger, varje dag”. Han pausar en stund och tillägger: ”Allt handlar om goda relationer”.

Så skrattar han sitt trygga norrlandsskratt och vi går tillbaka in till kontoret. Personalchefen Tiina ger Anders en kram. Peder, Q-Parks VD, insisterar på att skjutsa honom in till stan, så att han i god tid ska ta sig vidare till flygplatsen och hinna med planet. Hem till Norrland.    





Please wait